فصل سوم «نون خ» در روزگار کرونایی روایت میشود / «نون خ 3» بدون حمیدرضا آذرنگ و بازگشت علی صادقی
تاریخ انتشار: ۳۰ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۳۶۵۹۲۸
سریال «نون خ» به کارگردانی سعید آقاخانی پس از پخش دو فصل به یکی از مجموعههای تلویزیونی پرطرفدار تلویزیون تبدیل شده است.
به گزارش خبرنگار برنا، اولین فصل این سریال نوروز سال 1398 در شبکه یک روی آنتن رفت و همان موقع توانست یکی از پربینندهترین آثار تلویزیون باشد. پس از استقبال از فصل اول نوبت به ساخت فصل دوم «نون خ» رسید که در برای ماه رمضان سال 1399 در نظر گرفته شده بود اما به دلیل شیوع ویروس کرونا قسمتهای پایانی این سریال ساخته نشد این فصل بدون قسمتهای پایانی پخش شد که البته باز هم بسیار مورد توجه قرار گرفت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
امسال فصل سوم این سریال پرمخاطب ساخته شده و برای نوروز 1400 در نظر گرفته شده است. کاراکتر اصلی «نون خ» نورالدین خانزاده یک کرد زبان است که قصههایی جذاب از آدمهای دوستداشتنی و باصفای روستاهای غرب ایران را در قالب طنز روایت میکند.
گروه بازیگران «نون .خ» تقریبا همان گروه فصلهای پیشین است و سعید آقاخانی، سیروس میمنت، نسرین مرادی و هدیه بازوند بازیگران این مجموعه تلویزیونی هستند. شقایق دهقان که در فصل دوم، حضوری کوتاه داشت، در «نون خ ۳» جزو بازیگران اصلی است و علی صادقی نیز پس از یک فصل غیبت به این مجموعه بازگشته است. تنها حمیدرضا آذرنگ که در ماههای اخیر مشغول تولید اولین فیلم سینمایی خود با نام «روزی روزگاری آبادان» بوده، از جمع بازیگران این سریال جدا شده و مشخص نیست جای خالی او چگونه پر خواهد شد. نکته جالب آن که شیوع کرونا در فصل سوم «نون خ»، به نوعی دیده شده است.
قصه این فصل از سریال در همین روزهای شیوع ویروس کرونا روایت میشود و حتی یکی از شخصیتهای اصلی «نون خ 3» به کرونا مبتلا شده و همه بازیگران در بسیاری از صحنهها، مقابل دوربین هم ماسک به صورت دارند.
داستان فصل سوم سریال «نون. خ»، ادامه فصل دوم است علاوه بر اینکه در استان کرمانشاه و استان کردستان، تصویربرداری صورت گرفته و البته بخشهایی از این فصل سریال در مهاباد و بخشهای کردزبان استان آذربایجان روایت شده است.
شاید بتوان پرداختن به کرد زبانان و دوری از لوکیشنهای شهری و به خصوص تهران را یکی از عوامل موفق مجموعه تلویزیونی «نون خ» دانست. سریال «نون خ» با پرداختن به قصهای با شخصیتهای بومی و روستایی نشانههای سنتی بسیاری را به تصویر میکشد که شاید برای مخاطبان شهرنشین که از این نشانههای سنتی دور شدهاند حسی نوستالژیک نیز داشته باشد و قطعاً همین مسئله یکی از اصلیترین عناصر موفقیت «نون خ» است.
حذف حمیدرضا آذرنگ یکی از اصلیترین بازیگران سریال «نون خ» در فصل سوم یکی از اتفاقات عجیب است که شاید چندان مورد پسند مخاطبان این سریال نباشد. در روزهای ابتدایی تصویربرداری سریال خبرهایی از حضور اکبر عبدی در «نون خ 3» شنیده شد که پس از مدتی سعید آقاخانی حضور اکبر عبدی را به دلیل کسالت این بازیگر منتفی اعلام کرد و یدالله شادمانی جایگزین عبدی شد.
دوازدهم اسفند ماه تصویربرداری فصل سوم «نون خ» پس از 5 ماه به پایان رسید و مهدی فرجی تهیهکننده سریال «نون خ» در متنی با تشکر از همکاران و عوامل سازنده سریال نوشت:
«پروردگار مهربان را شکرگذارم که در انتهای سال سرد و سختى که بر همه ما گذشت؛ پروژه «ن خ» را با سلامت همه عواملش به پایان بردیم…
گروهی صد نفره که هر روز در هوای نزدیک به منهای صفر و در شرایط بسیار سخت و با وجود هیولایی به نام کرونا با امید و عشق به کارشان ادامه دادند و تمام آرزو و انگیزه پنج ماه تلاششان؛ آوردن لبخندی به لب مردم نجیب ایران در سال نو بود.
از همکاران و هنرمندان و مردم عزیز کرمانشاه و کردستان که میهمان ما بودند و صبوری همیشگی کردهای نجیبمان را باز هم برایمان یادآوری کردند بسیار متشکرم.
از اهالی رسانه و مطبوعات نیز که در مدت ساخت این مجموعه به آن توجه و عنایت داشتند، سپاسگذارم و امیدوارم همه مردم ایران سریال «نون خ» را به عنوان هدیه ناقابل در شبهای عید هزار و چهارصد از ما قبول کنند.»
مهدی فرجی تهیهکننده مجموعه تلویزیونی «نون خ 3» در گفتوگو با خبرنگار برنا نیز اظهار داشت: خوشبختانه مردم از فصلهای قبلی سریال «نون خ» به خوبی استقبال کردهاند و فکر میکنم این استقبال را در فصل سوم نیز شاهد باشیم. تصویربرداری مجموعه تلویزیونی «نون خ 3» به طور کامل انجام شده و این سریال در حال حاضر آماده نمایش است. تیزرهای آن از شبکه یک پخش شده و در ایام نوروز از این شبکه پخش خواهد شد.
فرجی تأکید کرد که مشکل ناتمام ماندن سریال در فصل سوم تکرار نمیشود و تصویربرداری این فصل به طور کامل بدون هیچ مشکلی مبنی بر ابتلای عوامل به کرونا به پایان رسیده است.
سیروس میمنت از بازیگران اصلی این سریال نیز در گفتوگو با خبرنگار برنا، دلایل موفقیت این سریال را پرداختن به موضوعاتی است که امروز جای خالیشان در زندگی ما به دلیل زندگی شهری و فاصله گرفتن از سنتهای اصیل احساس میشود.
او در ادامه تأکید کرد که فصل سوم «نون خ» قطعاً با بازخورد بسیار خوبی روبرو میشود و حتی میتوان پیشبینی کرد که این فصل از فصلهای قبلی سریال پربینندهتر خواهد بود.
سید علی صالحی، پاشا جمالی، یدالله شادمانی، ندا قاسمی، شیدا یوسفی، صهبا شرافتی، هدی استواری، آتنا مهیاری، کاظم نوربخش، ماشاالله وروایی، سیروس سپهری، یوسف کرمی، رضا رشیدی، سید حسین موسوی، سیروس حسینیفر، علی اخوان، افشین ملکی، نارین ایوبی، شقایق فتاحی، مرتضی رستمی از دیگر بازیگران «نون. خ 3» هستند.
دیگر عوامل «نون خ 3» عبارتند از:
مهدی فرجی، کارگردان: سعید آقاخانی، نویسنده: امیر وفایی، مجری طرح: علیاکبر کریمی، مدیر تولید: منصور غضنفری، مشاور تهیهکننده: حسام بابایی، ناظر کیفی: علیاصغر داوودآبادی، دستیار یک کارگردان: محمد غفاری، مدیر برنامهریزی: ساناز بصیر، مدیر تصویربرداری: سجاد حیدری، تصویربردار: مصطفی معمار، مدیر صدابرداری: امیر عاشقحسینی، صداگذار: امیر حسین صادقی، تدوین: امیرشیبان خاقانی، طراح صحنه: سید حسین عالینژاد، طراح لباس: پگاه ترکی، طراح چهرهپردازی: بابک اسکندری، آهنگساز: صادق آزمند، جلوههای ویژه کامپیوتری: امیر ولیخانی، اصلاح رنگ: امیر ولیخانی، مدیر روابط عمومی و تبلیغات: علی زادمهر، جلوههای ویژه میدانی: ایمان کرمیان، مدیران تدارکات: محمد محمدنیا، مسعود یوسفی، مشاور حقوقی: عزت الله افتخاری، منشی صحنه: سارا عبداللهی، دستیار تدوین: الهام بدیعی، عکاس و فیلمبردار پشت صحنه: میثم محمدی، تیتراژ: مجید یوسفزاده و مشاور انتظامی: هدایتالله سجادی.
فصل سوم سریال «نون.خ» در 16 قسمت برای پخش در نوروز 1400 از شبکه اول سیما ساخته شده است.
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: تلویزیون سال نو سلامت مدیر روابط عمومی مهدی فرجی سعید آقاخانی سیروس میمنت نون خ 3 مجموعه تلویزیونی سعید آقاخانی فصل سوم نون خ 3
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۶۵۹۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تلویزیون بیخیال گربههای عیاری شد؟ بازگشت «۸۷ متر»
سال گذشته مهدی نقویان، رئیس سیمافیلم عنوان کرده بود که مجموعه تلویزیونی «۸۷ متر» قرار است از طریق یکی از پلتفرمها پخش شود، اما مخاطبان در این خصوص هیچ خبری دریافت نکردند تا اینکه کارگردان سریال خودش چندروز پیش، دست به کار شد و خبر داد که این مجموعه بعد از مدتها بلاتکلیفی بالاخره بختش باز میشود و روی آنتن میرود.
به گزارش فرهیختگان، اما بحث تنها بر سر پخش یا عدم پخش سریال ۸۷ متر نیست. قضیه اینجاست که سانسور و حتی توقیف مجموعههای تلویزیونی از گذشته تاکنون ادامه داشته و در دوره مدیریت جدید براساس قولها و شنیدهها نوع دیگری از مواجهه با سازندگان، هنرمندان و سلبریتیها در دستورکار قرار گرفته بود که فاصله و شکاف پیشتر موجود میان برنامهسازان و مدیران رسانه ملی را عمیقتر جلوه میدهد.
پیمان جبلی از ابتدای حضورش در سازمان بهعنوان رئیس این رسانه ملی همواره بر استفاده از تمام امکانات سختافزاری و نرمافزاری برای جلب نظر مخاطب تاکید کرده بود. سابقه این رویکرد را میتوان در اظهارنظرهایش مورد بررسی و مداقه قرار داد و در این زمینه به راستیآزمایی قول و فاصله آن تا عمل دست زد.
از شروع دوره جدید مدیریت وی و همینطور دیگر مسئولان تلویزیون درمییابیم که این تمام ماجرا نیست و مدیران سازمان بارها با نگاهی نهچندان مثبت به مقوله حضور سلبریتیها واکنش نشان دادهاند. وقتی نسیم تغییر ساختمان شیشهای صداوسیما در جام جم را دربرگرفت، این گمان میرفت که براساس تصمیمات جدید دیگر نگاه مثبتی درخصوص سلبریتیها و مدل حضورشان در سازمان وجود نداشته باشد.
وحید جلیلی، قائممقام رئیس سازمان صداوسیما در امور فرهنگی از ابتدای حضورش در این جایگاه نگاه ویژهای به حضور افراد معروف در رسانه ملی نداشت و بیواهمه نگاه منفی خود در این رابطه را به سمع و نظر مخاطبان صداوسیما میرساند.
او در گفتوگو با ماهنامه سوره بیان کرده بود: «طوری حرف میزنند که یک جریان رسانهای متنوع، رنگارنگ، پررونق و پرمخاطب داشتیم و یکباره افول کرد! دلیل اینکه تحول لازم و ضروری شد این بود که شما گفتید به ما اجازه دهید از آرمانها کوتاه بیاییم و خط سبزی اداره نکنیم، تا میتوانیم به سلبریتیها میدان بدهیم که اینها برای ما مخاطب بیاورند تا نظام قوی شود. بعد از ۲۰ سال چه شد؟ هم مخاطب بهشدت ریزش و افت کرد، هم سر بزنگاهها کسانی که برکشیدید، از جبهه دشمن سر برآوردند.»
حتی دیگر مدیران صداوسیما نیز کموبیش چنین دیدگاهی داشتند و مدام درخصوص حذف هرگونه سلبریتیمحوری، مجریمحوری و تهیهکنندهمحوری که غیرمنطبق با سیاستهای رسانه ملی بوده،تاکید میکردند و بهجای آن حرف از مدیریت منطقی و همکاری اصولی رسانه و چهرهها و تلاش جدی برای جلوگیری از تکرار آسیبهای گذشته میزدند و این مهم را در دستور کار خویش و مجموعه زیردستشان قرار میدادند.
آنها اینطور به مردم القا میکردند که دوره بدون میدان دادن بیبرنامه به سلبریتیها گذشته است و روال سابق در همکاری با افراد بهاصطلاح مشهور با تغییراتی جدی مواجه میشود. دیری نپایید که نگاه بهظاهر تغییرناپذیر مدیران سازمان در برخورد با مساله مهم مواجهه با سلبریتیها رنگ باخت و ریزش مخاطب رسانه ملی آنها را به این فکر انداخت که با تمام توان از همه ظرفیتهای موجود برای بازگشت چهرهها و هنرمندان مغضوب رسانه، به صداوسیما استفاده کنند تا آب رفته به جوی بازگردد و قاطبه مردم به تماشای دوباره برنامههای تلویزیون رضایت دهند.
در همین راستا علی فروغی، مدیر شبکه سه سیما در نشست تبیینی رسانه و سلبریتیها که در آذرماه سال ۱۴۰۲ در بیرجند برگزار شد عنوان کرد که از حضور سلبریتیهای متعهد به انقلاب استقبال میکنیم و چهرههای هنجارشکن فتنه ۱۴۰۱ به شرط پشیمانی میتوانند به رسانه ملی بازگردند. قاطبه هنرمندان و چهرههای محبوب مردمی علاقهمند نظام و انقلاب هستند و حاضرند با رسانه ملی کار کنند و ما هم از حضور این چهرهها در برنامههای مختلف صدا و سیما استقبال میکنیم.
ممکن است با برخی سلبریتیها اختلاف سلیقه داشته باشیم، اما دشمن ما نیستند و آغوش صداوسیما برای تمام هنرمندانی که میخواهند برای مردم و نظام کار کنند باز است و ممنوعیتی وجود ندارد. حتی ریاست سازمان هم پس از فعل و انفعالات صورت گرفته و با لحاظ کردن نگاه منفی مخاطبان به فقدان حضور چهرههای معروف و حتی محبوب در رسانه ملی در حاشیه اختتامیه جشنواره تلویزیونی مستند در آذرماه ۱۴۰۲ بهشکل تلویحی حرفهای گذشته خود و مدیرانش را پس گرفت و در رابطه با بازگشت مجدد سلبریتیها به جام جم افزود: «اگر در چند جمله بخواهم بگویم، چهرهها باید در خدمت مردم، کشور، ارزشها، اعتقادات و فرهنگ اصیل ایرانی باشند. ما دست همه چهرههایی را که در این زمینه حاضر هستند با رسانه ملی همکاری کنند به گرمی میفشاریم. درهای صداوسیما همیشه به روی آنها باز است و امیدواریم چهرهها هم در را به روی خود نبندند و از ظرفیت رسانه ملی بهخوبی استفاده کنند.»
اکنون که مدیران سازمان صداوسیما عزم خود را برای به دست آوردن دل مخاطبان جزم کردهاند یا اینطور وانمود میکنند، بد نیست به چند مورد از تغییر مواضع آنها در برخورد با سلبریتیها و هنرمندان شناختهشده نگاهی بیندازیم و بهطور مصداقی با روند دگرگونیها و قبول واقعیتهای برنامهسازی توسط مسئولان مرتبط همراه شویم.
عیاری و دردسری به اسم گربهکیانوش عیاری در بخشی از برنامه استودیو هشت شبکه رادیویی نمایش اعلام کرد که سریال تلویزیونی ۸۷ متر از شبکه یک سیما روی آنتن خواهد رفت؛ ولی سابقه اخبار مربوط به پخش یا عدم پخش این سریال را باید در گذشته جستوجو کرد. این سریال سال ۱۳۹۵ استارت خورد و پس از وقفههای مختلف و گاه و بیگاه در راه تولید، کار تصویربرداری مجموعه در زمستان سال ۱۳۹۹ پایان یافت و برای پخش از صداوسیما در اختیار این سازمان قرار گرفت. درحالیکه مخاطبان با خاطره خوشی که از تماشای مجموعه «روزگارقریب» نصیبشان شده بود انتظار پخش ۸۷ متر را میکشیدند به یکباره خبر رسید که این سریال نهتنها در مرداد سال ۱۴۰۰ روی آنتن شبکه یک نخواهد رفت، بلکه احتمال واگذار شدن این سریال به پلتفرمها نیز وجود دارد.
اما این تمام ماجرا نبود و عیاری یکی از دلایل عدم پخش اثرش از سوی تلویزیون را حضور گربهها در صحنههای داخلی و خارجی سریال عنوان کرد که این مساله با واکنش صداوسیما مواجه شد. پس از این اظهارات بود که شبکه یک سیما در جواب به کارگردان ۸۷ متر عنوان کرد: «برخلاف ادعای آقای عیاری، سابقه پخش سریالهای مختلف از تلویزیون حاکی از آن است که نشان دادن برخی حیوانات مانند گربه و پرندگان در آثار نمایشی محل اشکال و حذف نیست، بلکه نمایش تصاویر مکرر، غیرضروری و نابجا در صحنههایی از سریال برای نشان دادن رفتوآمد حیوانات در محیط خانه از سوی بازبین تذکر داده شده و تصاویری مانند غذا دادن به گربه در سریال از سوی بازبین ایراد گرفته نشده وصرفا تصاویر مکرر، محل اشکال بوده است.»
حال اینطور بهنظر میرسد که گویا مشکل پخش سریال ۸۷ متر به دلیل آنچه مدیران تلویزیون نمایش تصاویر مکرر و غیرضروری گربه بیان میکردند، پایان یافته و این مجموعه پخش خواهد شد.
برپایی دوباره مهمونی ایرج طهماسب در خانه میزبانایرج طهماسب، برنامهساز محبوب و پرخاطره تلویزیون از سالها قبل «کلاه قرمزی» را برای این سازمان تولید میکرد و با بازخورد بسیار مثبتی هم از طرف مخاطب روبهرو شده بود اما ماه عسل طولانی طهماسب و صداوسیما در سال ۱۳۹۷ به پایان رسید و وی به تنهایی راه پر از سنگلاخ برنامهسازی برای طیف وسیع مخاطبانش از کودک تا بزرگسال را به مدد پلتفرمها در پیش گرفت و برای چند سال صداوسیما را در این مسیر تنها گذاشت. اما مدیران جدید پس از کشوقوسهای فراوان توانستند با طهماسب برای حضور دوباره در جام جم به توافق برسند و بهار روابط خودشان با این هنرمند پیشکسوت را برای بار دیگر آغاز کنند.
فرزاد حسنی و حضور مجدد در قاب تلویزیونمحسن برمهانی، معاون سیما در مصاحبهای که در آذرماه سال ۱۴۰۲ درباره حضور دوباره برندها در تلویزیون ترتیب داد، اعلام کرد تمام برندهایی که در سازمان صداوسیما در این سالها موفقیت کسب کردند، جزء سرمایههای صداوسیما هستند و سازمان هم از هیچ برندی صرفنظر نمیکند و در حال مذاکره با همه آنهاست. یکی از این برندها یا همان چهرهها فرزاد حسنی بود که معاونت سازمان با صراحت از حضور دوباره او در قاب تلویزیون خبر داد. حسنی در نوروز ۱۴۰۳ اجرای برنامه «ای نسیم سحری عید شد» را در شبکه نسیم به عهده گرفت و توانست نگاه مثبت منتقدان و مردم را نسبت به اجرای خود بهخوبی جلب کند و دل مدیران تلویزیون را نیز به دست بیاورد.
نمونهها به اینجا ختم نمیشود و میتوان این تغییر رویه در مدل برنامهسازیهای صداوسیما را بهصورت مشهود مشاهده کرد. رسانه، تنها امکانی برای انتقال پیام به دیگری نیست و بهقدری فضای فراگیری را در اختیار دستاندرکارانش قرار میدهد که اگر نتوانند از آن بهدرستی استفاده کنند، تعامل میان خود و مخاطبانشان را از دست میدهند و وقتی کار از کار بگذرد هیچ نوشدارویی برای بازگشت مخاطب نمیتواند اعتماد از بین رفته را ترمیم کند و بافتهای آسیبدیده را جوش بزند. به هر روی، اقدام مدیران سازمان در تغییر دیدگاه نسبت به استفاده از ظرفیت سلبریتیها و افراد معروف را باید به فال نیک گرفت و آنها را به تداوم این رویکرد تشویق کرد تا رسانه ملی با آسودگی خاطر بیشتری به کار تولید برنامه برای مردم بپردازد و از حواشی دستوپاگیر خلاص شود.